Accu's voor elektrische auto's: waarom waarschuwt een ex-topontwikkelaar van BMW


Een BMW laadt op bij een laadpaal van Ionity.  “De duurzame energietransitie is niet mogelijk zonder krachtige batterijen”, waarschuwt CustomCells-baas Dirk Abendroth.

Een BMW laadt op bij een laadpaal van Ionity. “De duurzame energietransitie is niet mogelijk zonder krachtige batterijen”, waarschuwt CustomCells-baas Dirk Abendroth.
Christopher Furlong/Getty Images

Alarmsignaal van de accu-industrie: als het om moderne accu’s voor elektrische auto’s gaat, dreigt Duitsland eindelijk het contact te verliezen met zijn concurrenten uit Azië, die op een breed front oprukken. Dirk Abendroth, CEO van de Noord-Duitse batterijleverancier CustomCells, waarschuwt hiervoor woensdag in een opruiende toespraak. Zijn manuscript voor het batterijforum in Berlijn was vooraf gelekt naar Business Insider.

De meest urgente eis van de manager van politici is daarom het bijeenroepen van een batterijtop op het hoogste niveau. Het model is de zogenaamde autotop om de Duitse auto-industrie te redden, waarvoor Olaf Scholz bekende besluitvormers uit het bedrijfsleven en gerenommeerde experts uit de wetenschap uitnodigt naar de kanselarij. Batterijen zorgen voor veruit het grootste aandeel in de toegevoegde waarde van elektrische auto’s.

Abendroth is ervan overtuigd: “De duurzame energietransitie is niet mogelijk zonder krachtige batterijen.” Helaas wordt het echter steeds moeilijker voor batterijcellen om een ​​belangrijke industrie in Duitsland te worden. Diep bezorgd wil de topmanager daarom naar de Gespecialiseerd congres in de hoofdstad een somber scenario opstellen en provocerend vragen: “Moet de Duitse batterij-industrie hetzelfde lot ondergaan als de Duitse zonne-energie-industrie jaren geleden?”

Visited 1 times, 1 visit(s) today