AI-startups: zo vinden investeerders de beste investeringen


Wie bouwt werkelijk AI - en wie doet maar alsof?

Wie bouwt werkelijk AI – en wie doet maar alsof?
Geef haar

Een bijdrage van John Lange. Lange is een van de oprichters van het durfkapitaalfonds AI.FUND, dat tot doel heeft het potentieel van kunstmatige intelligentie voor ondernemende investeerders te ontwikkelen.

AI-technologie is werkelijkheid geworden. Digitalisering levert de database waarmee AI-modellen kunnen worden getraind. Door deze modellen toe te passen kunnen processen worden geautomatiseerd, content worden gegenereerd, producten en diensten worden geoptimaliseerd, robots worden aangestuurd en voorspellingen worden gedaan. Het resultaat is een aanzienlijke productiviteitswinst. AI-technologieën hebben een exponentieel effect, wat betekent dat ze drie, vijf of zelfs tien keer betere resultaten behalen en voortdurend leren. Startups die kunstmatige intelligentie specifiek inzetten om een ​​probleem op te lossen en klantvoordeel te genereren, hebben daardoor de potentie om zich significant succesvoller te ontwikkelen dan startups die dit niet doen.

Lees ook

Hoe u uw startup kunt opschalen met AI – en welke 5 dingen u niet verkeerd moet doen

AI-startups behalen hogere waarderingen

Omdat de groeivooruitzichten voor AI-startups op de lange termijn hoger zijn, zoals hierboven geschetst, zijn AI-startups bijzonder aantrekkelijk voor investeerders. Zij zijn dan ook bereid waarderingspremies te betalen. Volgens een nieuwe analyse van CB Insights behalen AI-startups, afhankelijk van het stadium, waarderingspremies van +21 procent (voor startfinanciering) tot +59 procent (voor Serie B-financiering) vergeleken met niet-AI-startups.

De grotere aantrekkelijkheid onder investeerders kan oprichters er echter toe verleiden zichzelf een AI-label te plakken, zij het in de naam (xy.ai) of in de slogan, zonder AI daadwerkelijk in de kern van het dienstenaanbod te gebruiken. Plots lijkt elke startup een AI-startup te zijn. Maar het gebruik van ChatGPT alleen maakt van een jong bedrijf geen AI-startup.

Deze vraag over het verschil rijst vooral bij startups die specifieke applicaties ontwikkelen. Voor degenen die delen van de infrastructuur ontwikkelen die nodig is voor AI of AI-modellen zoals grote taalmodellen, is de zaak duidelijker. Deze vergen echter doorgaans veel meer ontwikkeltijd en hogere investeringen. Er zijn overeenkomstig minder startups in dit gebied. Op applicatieniveau is de keuze aanzienlijk groter. Alleen al in Europa zijn er ruim 6.000 AI-startups.

8 factoren waaraan je een ‘echte’ AI-startup kunt herkennen

Visited 1 times, 1 visit(s) today