Caren Miosga's eerste ARD-talkshow: 4,4 miljoen kijken naar de première


Caren Miosga volgde zondagavond Anne Will op ARD op met haar talkshow.

Caren Miosga volgde zondagavond Anne Will op ARD op met haar talkshow.
foto alliantie/dpa | Monika Skolimowska

Caren Miosga begon zondagavond aan haar nieuwe ARD-talkshow – als opvolger van Anne Will.

In haar première-uitzending had de presentatrice CDU-leider Friedrich Merz te gast.

Volgens ARD keken dit keer 4,4 miljoen mensen naar Miosga, aanzienlijk meer dan toen haar voorganger vertrok.

Na zes en een halve minuut gebeurde er iets onverwachts. Caren Miosga had al met Friedrich Merz gesproken over de massademonstraties tegen rechts-extremisme, inclusief de politieke omgang met de AfD. Toen confronteerde de moderator de CDU-leider – met een glimmende zwarte bureaulamp. Het was het eerste aha-moment in de nieuwe ARD-talkshow waarmee Miosga zondagavond Anne Will opvolgde.

De televisiejournalist plaatste het ‘prachtige designstuk’ naast zichzelf en de toppoliticus op tafel. ‘Dagt het licht al voor u op, meneer Merz?’ vroeg Miosga. Haar gast keek nieuwsgierig naar de lamp. “Dit is een bureaulamp, zoals die in de jaren vijftig en zestig op bureaus in alle kantoren stond”, aldus Merz. “Ik weet het nog: in het kantoor van mijn vader stond zo’n lamp – maar die was nieuw!”

Lees ook

Na het einde van Anne Will: Dit is hoeveel ARD betaalt voor de nieuwe talkshow met Caren Miosga

Miosga loste het mysterie van de lamp op: net als de CDU-voorzitter komt de officiële designklassieker uit het Sauerland. Het moment van verrassing zal men zich waarschijnlijk nog herinneren uit de première-uitzending. Sinds deze zondag concurreert Miosga op de publieke televisie met de politieke gesprekken van Sandra Maischberger en Louis Klamroth op ARD en Maybrit Illner en Markus Lanz op ZDF. Maar niemand heeft zo'n prominente uitzending als de ex-“Tagesthemen”-presentatrice met haar nieuwe format “Caren Miosga”.

Volgens ARD keken gemiddeld 4,4 miljoen mensen naar de eerste uitzending, wat een marktaandeel betekende van 18,4 procent – ​​dit zijn goede cijfers voor het debuut. Ter vergelijking: het afscheid van Anne Will in december werd door 3,35 miljoen kijkers bekeken, wat overeenkwam met een marktaandeel van 14,4 procent.

Caren Miosga in haar nieuwe studio met Friedrich Merz, haar eerste talkgast.

Caren Miosga in haar nieuwe studio met Friedrich Merz, haar eerste talkgast.
foto alliantie/dpa | Monika Skolimowska

Miosga stemde de eerste editie van haar talkshow af op haar beroemde gast – en niet alleen wat betreft de keuze van de rekwisieten. De titel van het programma was: ‘Merz heroriënteert de CDU – wordt de toekomst van Duitsland conservatief?’ In de eerste helft van het uur durende programma sprak ze alleen met de Union-politicus.

In de tweede helft van de live-uitzending zaten andere geïnterviewden aan de ronde tafel in de nieuw ontworpen studio in Berlin-Adlershof, die is ingericht in blauw-, grijs- en houttinten: de journalist van het weekblad “Die Zeit”, Anne Hähnig en hoogleraar sociologie Armin Nassehi. Het ging ook over de vraag hoe de CDU zich onderscheidt van de AfD.

Miosga's nieuwe lezing met studiopubliek wordt zondagavond om 21.45 uur uitgezonden op Erste – net als de eerdere lezing van voorganger Anne Will – direct na de kijkcijfersgarantie “Tatort”. Wat betekent dat het publiekspotentieel enorm is, omdat miljoenen mensen direct na de misdaadthriller voor de televisie zitten.

Lees ook

Van cameraman tot regisseur: dit verdienen de medewerkers van de nieuwe ARD-talkshow met Caren Miosga

Prater Miosga, die een benzinekleurige blouse, een roestrode broek en crèmekleurige enkellaarzen droeg, probeerde met haar nieuwe show elementen uit die zich onderscheidden van het vorige format. De ronde gesprekstafel, de focus op één gesprekspartner, de manier waarop de camera werd bewogen – dit was allemaal nieuw, net als de bureaulamp uit het Sauerland.

Business Insider had onthuld dat het nieuwe talkformat jaarlijks 5,8 miljoen euro zou kosten – aanzienlijk minder dan “Anne Will”, waarvoor de productiekosten op 7,3 miljoen euro werden geschat. Volgens interne documenten zou Caren Miosga als presentatrice jaarlijks 570.000 euro ontvangen voor 30 programma's, oftewel 19.000 euro per avond. Dat zou volgens informatie van Business Insider zo'n 3.000 euro minder zijn dan ARD politieke prater Sandra Maischberger in het verleden beloofde. Louis Klamroth zou daarentegen “Hard but Fair” spelen volgens een rapport van Media-insider Verdien in de toekomst 16.700 euro per zending.

Met materiaal van dpa

Lees ook

ARD’s geheime talkshowcontracten: dit is hoeveel miljoenen ‘Anne Will’, ‘Maischberger’ en ‘Hart aber fair’ kosten

Visited 1 times, 1 visit(s) today