Choco-oprichter: “40 miljoen reisde in stealth-modus”


‘Je moet veel aandacht aan jezelf besteden.’ Dat heeft hij in vijf jaar als CEO geleerd, zegt Daniel Khachab toen we hem ontmoetten voor de lunch.
Oprichtersscène

Ah, blijkbaar ook iemand die liever vroeg dan te laat komt. Ruim tien minuten voor onze afspraak staat Daniel Khachab al voor restaurant Il Nuovo Primo aan de Fontanepromenade in Berlijn-Kreuzberg. Het sneeuwt. Khachab duikt onder het bladerdak en belt. Dat is waarschijnlijk hoe het is als CEO van een eenhoorn. Je moet elke minuut gebruiken.

De eenhoorn, wiens uitvinder en baas Daniel Khachab is, heet Choco. Meest recentelijk, in februari 2023, werd de Berlijnse startup gewaardeerd op 1,2 miljard euro. Investeerders als Bessemer Venture Partners, G Squared, Coatue Management, Insight Partners en Left Lane Capital hebben sinds de oprichting in 2018 in totaal ruim 308 miljoen euro in de startup geïnvesteerd. Choco is vooral actief in de Verenigde Staten, maar volgens het bedrijf gebruiken ook ruim 15.000 restauranthouders de app in Duitsland, Frankrijk, Spanje, Oostenrijk en België.

Lees ook

Oprichter van Sender: “Ik heb nog nooit in mijn leven zoveel druk gevoeld”

Renato is daar zeker één van. Renato, dat is de eigenaar van Il Nuovo Primo, legt Daniel Khachab uit nadat hij in een hoek van het Italiaanse restaurant heeft plaatsgenomen. Hij heeft al veel met hem gesproken over zijn bedrijf en zijn bedrijf natuurlijk. Il Nuovo Primo is lange tijd een van zijn favoriete restaurants geweest, ook voor ontmoetingen met investeerders en het vieren van dealsluitingen, zegt hij. Het voormalige Choco-kantoor was vlakbij.

Dit gaat niet over gemak

Op het eerste gezicht doet Choco een product dat voor Renato is uitgevonden: een messenger-app voor herbergiers. Hierdoor kunnen ze hun boodschappenbestellingen plannen, plaatsen en volgen, en worden facturen daar ook rechtstreeks ontvangen. Dit maakt het leven van chef-koks, restauranteigenaren en F&B-managers een stuk eenvoudiger. Voorheen, legt Khachab uit, moest Renato elke avond zijn bestellingen bellen of faxen, één naar de groenteboer, één naar de persoon die het vlees afleverde, één naar de wijnhandelaar, enzovoort. Nu kon hij het allemaal eenvoudig via een app doen. Zo comfortabel! Maar dat is niet echt waar Daniel Khachab in geïnteresseerd is.

Hij en zijn mede-oprichter willen niet meer gemak bieden, ze hebben veel grotere dingen in gedachten. Choco is bedoeld om een ​​van de grootste problemen ter wereld te helpen oplossen. De startup wil voedselverspilling terugdringen en uiteindelijk de klimaatverandering tegengaan.

“Chaos betekent altijd verspilling”

Visited 1 times, 1 visit(s) today