Daarom verplaatst de VS zijn productie steeds meer naar Mexico


De groeiende productiebasis van Mexico zou meer Amerikaanse bedrijven kunnen overtuigen om hun toeleveringsketens daarheen te verplaatsen – in plaats van naar de Verenigde Staten.

De groeiende productiebasis van Mexico zou meer Amerikaanse bedrijven kunnen overtuigen om hun toeleveringsketens daarheen te verplaatsen – in plaats van naar de Verenigde Staten.
AP Foto/Mario Armas

Veel Amerikaanse bedrijven hebben stappen ondernomen om de risico's in de toeleveringsketen te verminderen.

Sommige bedrijven brengen banen in de productie terug naar de VS, maar het vinden van werknemers is een uitdaging.

De groeiende industriële basis van Mexico heeft het land tot een aantrekkelijk alternatief gemaakt voor Amerikaanse bedrijven.

Dit is een machinevertaling van een artikel van onze Amerikaanse collega's bij Business Insider. Het werd automatisch vertaald en gecontroleerd door een redacteur.

De drang van Amerikaanse bedrijven om meer in Amerika te produceren heeft een hardnekkig probleem: het is moeilijk om werknemers te vinden.

Dit komt mede door de laag werkloosheidspercentage. Dit zou het voor bedrijven moeilijker kunnen maken om banen in de productie terug te halen naar de VS, zegt Christian Ulbrich. Hij is CEO van vastgoeddienstverlener JLL.

Lees ook

Buitenaanzicht van een McDonald's-restaurant.

Een 90-jarige medewerker van McDonald's werkt vijf dagen per week; ze zegt dat ze zich daardoor jong voelt

“Er zijn geen mensen die het werk doen”, vertelde Ulbrich onlangs aan Business Insider op het World Economic Forum.

Volgens Ulbrich staat dit in schril contrast met Mexico. De groeiende industriële basis van het buurland zou bedrijven ertoe kunnen aanzetten om daar in de toeleveringsketen te investeren in plaats van in de Verenigde Staten.

Sommige bedrijven, zoals General Motors en Intel, hebben, tot grote vreugde van de Biden-administratie hebben al plannen aangekondigd om een ​​groter deel van hun toeleveringsketens en productie terug te verplaatsen naar de Amerikaanse kusten. Dit wordt vaak “on-shoringof “re-shoring”. De Amerikaanse regering investeert ook miljarden dollars om de binnenlandse productie van elektrische voertuigen, halfgeleiderchips en dergelijke te stimuleren Batterijen te stimuleren.

Maar het tekort aan arbeidskrachten is al een obstakel gebleken voor de ‘Made in America’-beweging. Hoewel het met de pandemie samenhangende tekort aan arbeidskrachten is afgenomen, blijft de vraag naar bouw- en fabrieksarbeiders groter dan het aanbod.

Sommige bedrijven wenden zich tot Mexico vanwege het tekort aan arbeidskrachten in de VS

Sinds 2020 hebben de coronapandemie, de Russische invasie van Oekraïne, de mondiale klimaatverandering en, meest recentelijk, de aanvallen van de Houthi-rebellen in de Rode Zee ervoor gezorgd dat de mondiale toeleveringsketens zijn gaan wankelen. Deze factoren, samen met de toenemende angst voor een mogelijk scenario Chinese invasie van Taiwan hebben sommige Amerikaanse bedrijven ertoe aangezet de productie van hun goederen dichter bij huis te brengen.

Lees ook

Dit zijn de Houthi’s die raketten op Israël afvuren en containerschepen in de Rode Zee aanvallen

Bedrijven als Ford en Tesla hebben delen van hun toeleveringsketens ‘near-shored’ of ‘friend-shored’. Ze doen dit door meer te vertrouwen op landen als Mexico, die fysiek en politiek dichtbij elkaar liggen – en toch vaak goedkoper zijn dan de VS. Hoe “Reutersmeldt dat Mexico in de eerste helft van vorig jaar 29 miljard dollar (ongeveer 26,5 miljard euro) aan directe buitenlandse investeringen heeft ontvangen. Dit komt overeen met een stijging van vijf procent ten opzichte van 2022. Ruim de helft van deze investeringen vond plaats in de industriële sector.

Als landen als Mexico het risico van de toeleveringsketen kunnen verminderen en voor sommige bedrijven voldoende arbeidsaanbod kunnen bieden, kan een toename van nearshoring een goede zaak zijn voor de Amerikaanse economie. Lagere arbeidskosten kunnen goedkopere goederen voor Amerikaanse consumenten betekenen. En als de meeste Amerikanen een baan hebben – of niet over de vaardigheden beschikken die nodig zijn om in de productie te werken – zou het verlies van sommige banen misschien niet zo erg zijn.

Aan de andere kant zei Susan Golicic, hoogleraar supply chain aan de Colorado State University, dat de soorten banen in de productie die door on-shoring worden gecreëerd doorgaans betalen beter dan veel banen in de dienstensector. Daarom zouden ze voor veel Amerikanen aantrekkelijk moeten zijn, ongeacht of ze al een baan hebben of niet.

Lees ook

China betreedt een tijdperk van stagnatie, zegt Nobelprijswinnaar Krugman

Mexico vervangt ook andere Amerikaanse handelspartners

Mede als gevolg van deze verschuiving naar nearshoring heeft Mexico vorig jaar Canada en China ingehaald Amerika's belangrijkste handelspartner. Mexico is goed voor ruim 15 procent van de goederen die door de Verenigde Staten worden geëxporteerd en geïmporteerd. Afgelopen mei noteerde Mexico de hoogste ter wereld tweede hoogste Export aller tijden.

“Veel bedrijven overwegen Mexico voor productie in plaats van Aziatische landen. Hierdoor kunnen ze dichter bij grote verstoringen van de toeleveringsketen komen, die vaak voorkomen in Azië”, aldus Golicic. “Mexico is dichtbij en de arbeidskosten zijn nog steeds veel lager dan in de VS.”

De arbeidskosten in de Mexicaanse industrie zijn ook goedkoper dan in China. Volgens Andres Abadia, hoofdeconoom voor Latijns-Amerika bij Pantheon Macroeconomics, zijn de productielonen daar de afgelopen jaren gestegen. De gemiddelde leeftijd in Mexico is rond de 30 jaar – vergeleken met bijna 40 jaar in China. Dit droeg bij aan een hoog arbeidsaanbod.

“Bedrijven die naar Mexico verhuizen, hebben meer zichtbaarheid, controle en invloed op de menselijke hulpbronnen, evenals op de kwaliteit van hun goederen, en profiteren van kortere levertijden”, zei hij.

Lees ook

De economie in Duitsland verzwakt.  De vooruitzichten voor de economie worden negatief.

Alle belangrijke voorspellingen voor de Duitse economie in 2024 en 2025 in één tabel

Maar de productie in Mexico is niet zonder uitdagingen. De beperkte infrastructuur, de inconsistente energie- en watervoorziening en de dreiging van bendegeweld zouden onder meer toezicht kunnen komen te staan ​​naarmate de investeringen in het land voortduren. Vergeleken met Mexico zou de productie in de VS bedrijven waarschijnlijk minder verstoringen van de toeleveringsketen en lagere transportkosten opleveren.

“Er kleven veel nadelen aan nearshoring naar Mexico, waaronder ingewikkelde arbeidswetten, misdaad en geweld, bedrijfsprocessen en regelgevende en juridische barrières,” zei Abadia.

Waarom de VS en Mexico elkaar het beste aanvullen

In werkelijkheid zullen veel bedrijven in zowel de VS als Mexico investeren in hun toeleveringsketens, legt Luis Torres, een senior econoom bij de Federal Reserve Bank of Dallas, uit. Hij herinnerde zich een recent bezoek aan de productiefaciliteit van een autofabrikant in San Antonio, waar hij hoorde dat de locatie sommige onderdelen uit Mexico en andere uit Tennessee en Alabama kocht. Op dezelfde manier gebruikten veel Mexicaanse fabrieken onderdelen die in de VS waren gemaakt.

“De Mexicaanse productie is complementair aan de Amerikaanse productie”, zei hij. ‘Ze is geen concurrentie.’

Lees ook

Machtsstrijd tussen de Chinese president Xi Jinping en zijn leger: analisten vrezen een derde wereldoorlog

Als de VS de komende jaren echter de nadruk willen leggen op de binnenlandse productie, kunnen ze enkele stappen ondernemen om het arbeidsaanbod te vergroten. Golicic van de Colorado State University zei dat bedrijven concurrerende lonen en voordelen kunnen bieden om werknemers aan te trekken. Misschien kunnen ze ook meer contractarbeiders of onderaannemers gebruiken.

Waar een tekort aan geschoolde arbeidskrachten het probleem is, helpt het investeren in opleidingsprogramma's een aantal van de lacunes op te vullen. En waar er eenvoudigweg niet genoeg arbeidskrachten beschikbaar zijn, zou het verhogen van de immigratiecijfers een deel van de oplossing kunnen zijn.

Maar zelfs als overheden on-shoring kunnen aanmoedigen, is het aan bedrijfsleiders om te beslissen in hoeverre investeringen in ‘Made in America’ de moeite waard zijn.

“Uiteindelijk moeten bedrijven in hun kosten-batenanalyse beslissen of dit zinvol is”, aldus Golicic.

Visited 1 times, 1 visit(s) today