Deutsche Bahn: GDL roept opnieuw Streifk op – voor zes dagen


In het cao-geschil tussen Deutsche Bahn en de machinistenvakbond GDL lijkt een akkoord niet in zicht: er is weer een staking.

In het cao-geschil tussen Deutsche Bahn en de machinistenvakbond GDL lijkt een akkoord niet in zicht: er is weer een staking.
foto alliantie / pressefoto_korb | Micha Korb

De machinistenvakbond GDL heeft opnieuw omvangrijke stakingen in het passagiersvervoer van Deutsche Bahn aangekondigd. Naar verwachting zullen vanaf woensdagochtend duizenden treinen worden geschrapt.

Ondanks een nieuw cao-aanbod van de spoorwegen wil de bond niet terug naar de onderhandelingstafel. Volgens de GDL is er “geen spoor van enige wens om tot overeenstemming te komen” bij de werkgever.

Dit intensiveert het cao-onderhandelingsconflict dat al sinds november aan de gang is. De spoorwegmaatschappij beschuldigde de vakbond ervan stakingen te gebruiken als “middel tot zelfpromotie”.

De machinistenvakbond GDL heeft het personeel van Deutsche Bahn opgeroepen opnieuw te gaan staken. In het personenvervoer begint dit woensdagochtend vroeg om 02.00 uur en duurt tot volgende week maandag om 18.00 uur, zo maakte de vakbond maandagavond bekend. De vakbondsleden van DB Cargo, verantwoordelijk voor het goederenvervoer, zijn vanaf dinsdag 18.00 uur in staking gegaan. Er liggen moeilijke dagen in het verschiet voor pendelaars, waarbij duizenden treinannuleringen worden verwacht.

Lees ook

Passagiers moeten zich voorbereiden op een meerdaagse staking bij Deutsche Bahn – het bedrijf wil de staking voorkomen

Pas vrijdag presenteerde Deutsche Bahn een nieuw tariefaanbod om de GDL weer aan de onderhandelingstafel te brengen. Hieronder valt onder meer ook een optie voor één uur minder werktijd voor machinisten en treinbegeleiders vanaf 1 januari 2026. Dit was echter blijkbaar niet genoeg voor nieuwe onderhandelingen. “Met het derde en zogenaamd verbeterde bod heeft Deutsche Bahn AG opnieuw laten zien dat het zich niet laat afschrikken in het voortzetten van de eerdere koers van weigering en confrontatie – er is geen spoor van enige wens om tot overeenstemming te komen”, aldus de GDL-verklaring.

De spoorlijn verdedigde maandagochtend haar bod aan de GDL. “De DB vertrouwt op compromissen, de GDL overdrijft het conflict”, aldus een woordvoerder. Iedereen die niet eens aan de onderhandelingstafel komt als er een nieuw bod wordt gedaan, handelt absoluut onverantwoord.

De nu aangekondigde vakbondsactie zou de vierde zijn in het aanhoudende cao-geschil. Vóór de jaarwisseling legde de GDL grote delen van het passagiersverkeer lam met twee waarschuwingsstakingen, in januari gevolgd door een driedaagse staking met een soortgelijk effect. DB-personeelsdirecteur Martin Seiler bekritiseerde vrijdag dat de GDL stakingen niet als laatste redmiddel gebruikte, maar eerder als een middel tot zelfpromotie.

Het vrijdag gepresenteerde aanbod van de spoorwegen levert vanaf augustus 4,8 procent meer geld op voor werknemers en nog eens vijf procent meer vanaf april 2025. Bovendien is de betaling van de inflatiecompensatiepremie gepland onmiddellijk na een eventuele cao. Volgens het bod van DB zou de looptijd 32 maanden moeten bedragen.

Bahn biedt tot 13 procent meer geld

Ook biedt de spoorweg machinisten en treinbegeleiders de mogelijkheid om vanaf 1 januari 2026 met hetzelfde salaris hun arbeidsduur terug te brengen van 38 naar 37 uur. Volgens het aanbod krijgt iedereen die afziet van de verlaging in plaats daarvan 2,7 procent meer geld. In totaal kregen de werknemers die vasthielden aan hun huidige werktijden 13 procent meer bruto geld met het aanbod dan nu. De GDL eist 555 euro meer per maand en een inflatiecompensatiebonus voor een periode van twaalf maanden.

Volgens publieke verklaringen is voor de vakbond een vermindering van de werkuren voor ploegenarbeiders van 38 naar 35 uur per week met volledige looncompensatie veel belangrijker. Het spoor acht de vraag op deze schaal onvervulbaar, ook omdat er dan te veel nieuw personeel nodig zou zijn. Er is al een tekort aan geschoolde arbeidskrachten onder machinisten en andere spoorwegberoepen.

Lees ook

Bespuugd, verstikt, aan hun haren uit de trein gesleept: medewerkers van DB Regio zijn sinds begin dit jaar 954 keer aangevallen – dat melden de getroffenen

Het cao-onderhandelingsconflict tussen de spoorwegen en de GDL duurt al sinds begin november. De GDL verklaarde na de tweede onderhandelingsronde dat de gesprekken waren mislukt. Sinds 24 november zijn er geen onderhandelingen meer geweest. Na een stakingsstemming onder de GDL-leden zijn stakingen voor onbepaalde tijd ook mogelijk.

dpa

Visited 1 times, 1 visit(s) today