Hansi Hansmann: Het geheim van het succes van business angels


Hij heeft miljoenen exits achter de rug en is een van de belangrijkste startup-investeerders in Oostenrijk: Hansi Hansmann.

Hij heeft miljoenen exits achter de rug en is een van de belangrijkste startup-investeerders in Oostenrijk: Hansi Hansmann.
Conny Kacy

Dinsdagochtend in Wenen. Johann “Hansi” Hansmann verschijnt voor het Zoom-interview in een zwart T-shirt. Hij zit op de bank in de woonkamer van zijn zolderappartement met een laptop op schoot. “Hallo”, lacht hij ter begroeting en ontwapent met zijn ontspannen manier van doen. Eigenlijk niets ongewoons in de startup-wereld, maar toch opmerkelijk aan de investeerderskant. Vooral als het gaat om de beroemdste particuliere donor van Oostenrijk.

Hansmann is zo legendarisch in het land dat er een speciale onderscheiding voor hem is ingesteld. Bij de jaarlijkse ‘Business Angel of the Year’-prijs (waarvan hij lange tijd een van de winnaars was) werd hij een paar maanden geleden uitgeroepen Voor het eerst toegekend voor zijn “lifetime prestatie”.. Een gebaar dat de invloed van de 72-jarige op de startup-scene illustreert.

Met zijn investeringen in de online vlooienmarkt Shpock, in de diabetesmanagement-app Mysugr en in Runtastic van Florian Gschwandtner – dat voor 220 miljoen aan Adidas werd verkocht – heeft hij financieel al de jackpot gewonnen.

In 2021 realiseerde hij de grootste exit tot nu toe: de verkoop van de Weense taalcursusapp Busuu aan het Amerikaanse ed-techbedrijf Chegg bracht in totaal 385 miljoen euro op.

Visited 1 times, 1 visit(s) today