Ik wil 110 jaar oud worden – dit is mijn routine voor een lang leven


Kati Ernst doet een podcast over een lang leven.  Haar persoonlijke routine omvat onder meer elke dag sporten.

Kati Ernst doet een podcast over een lang leven. Haar persoonlijke routine omvat onder meer elke dag sporten.
Katja Hentschel

Podcaster Kati Ernst over een lang leven heeft zichzelf ten doel gesteld om 110 jaar oud te worden.

Om dit doel te bereiken vertrouwt ze onder meer op een uitgekiend sportprogramma dat bestaat uit kracht- en HIIT-training, yoga en rekoefeningen.

Voedingssupplementen, infraroodpanelen en saunasessies maken ook deel uit van haar langlevenroutine.

Mannen worden in Duitsland gemiddeld 78,3 jaar, vrouwen zelfs 83,2 jaar. Dit komt uit statistieken van het Federaal Bureau voor de Statistiek (Je bent klaar) uit. Maar vooral de laatste jaren van ons leven worden vaak gekenmerkt door tal van uitdagingen. Het lichaam is meestal niet meer zo fit als het ooit was, het dagelijks leven kan vaak alleen beheerst worden met de steun van familieleden en verzorgers, en ook de sociale omgeving kan aanzienlijk veranderen als gevolg van verliezen. Om deze reden zoeken steeds meer mensen naar manieren om langer actief en in goede gezondheid te blijven.

Lees ook

Longevity investor onthult hoe we in de toekomst langer en gezonder zullen leven met pillen, lichaamsbeweging en therapieën

Eén persoon die dit probeert te doen is Kati Ernst. De 42-jarige heeft een podcast over een lang leven en heeft besloten 110 te worden. In een interview met Business Insider onthult ze de methoden die ze wil gebruiken om dit doel te bereiken.

De podcaster hecht veel belang aan slaapoptimalisatie

“Slaapoptimalisatie is voor mij een belangrijk onderwerp”, zegt Kati Ernst. En dat is niet zo gek, want… Studies laten zien: Degenen die niet genoeg slapen of de hele nacht niet doorslapen, verhogen onder andere hun risico op hartziekten, obesitas en beroertes. De kwaliteit van onze slaap heeft ook invloed op hoe goed we leren, werken en met andere mensen omgaan.

Het evalueren van slaapgegevens maakt daarom deel uit van het dagelijkse leven van Ernst. Ze onthult ook: “Ik ga elke dag op hetzelfde tijdstip slapen en word elke dag op hetzelfde tijdstip wakker.” Dit helpt haar lichaam in een ritme te komen en maakt het gemakkelijker voor haar om in slaap te vallen en op te staan.

Een ‘geavanceerd’ sportprogramma maakt deel uit van haar langlevenroutine

Voor de manager van een periodiek ondergoedbedrijf begint de dag om 06.30 uur – ongeacht of het een weekdag of een weekend is. “Ik vind het leuk om op te staan ​​als het nog rustig is en dan wat te gaan sporten”, legt ze uit. Ze bepaalt het exacte sportprogramma, dat ze omschrijft als ‘zeer verfijnd’, het weekend ervoor. Hierdoor kan ze 's ochtends opstaan ​​en meteen aan de slag, zonder na te hoeven denken over welke oefeningen ze wil doen.

Lees ook

Mijn vader was een professionele atleet: op zijn 66e is hij nog steeds fitter dan ik – dit zijn zijn tips voor een lang en gezond leven

Drie keer per week doet Kati Ernst een uur krachttraining met kleine en grote gewichten. Ze traint haar hele lichaam. Ze doet twee dagen per week cardio- of hoge-intensiteitsintervaltraining (HIIT). Meestal gebruikt ze een spinningfiets of de loopband. Haar HIIT-training duurt meestal een half uur. Inclusief de warming-up en cool-down duurt het volgens haar 45 minuten. “En dan doe ik één keer per week echt een lange duurloop, dus ik ga voor een hele lange duurloop”, voegt de podcaster toe. Meestal duurt dit anderhalf uur. Eén keer per week rondt ze haar sportprogramma af met een uurtje yoga en rekoefeningen.

Gezond eten is belangrijk voor haar, maar er zijn uitzonderingen

Ook voeding speelt een belangrijke rol in een lang en gezond leven. Een studie gepubliceerd in het tijdschrift “Natuur“Laat bijvoorbeeld zien dat we onze levensduur tot wel tien jaar kunnen verlengen door gezonde voeding. Kati Ernst weet dat ook. Ze probeert daarom een ​​“zeer uitgebalanceerd” dieet te volgen als onderdeel van haar langlevenroutine. Ze is ook een voorstander van intermitterend vasten. “Ik eet zestien uur per dag niet en eet mijn eten in acht uur”, vertelt ze aan Business Insider.

Lees ook

Waarom intermitterend vasten schadelijk kan zijn voor vrouwen – en welke voordelen het heeft voor mannen

De 42-jarige wil zichzelf echter niet te veel beperken. “Een lang en gezond leven vergt uiteraard ook veel vreugde en genieten. En dat je jezelf niet alles verbiedt wat je leuk vindt”, zegt ze. Als haar kinderen jarig zijn, eet ze ook een stukje taart met hen. En “Ik kijk uit naar een croissant in het weekend”, geeft ze lachend toe.

Ze gebruikt ook andere methoden zoals sauna's en koude baden

Kati Ernst besteedt veel aandacht aan haar lichamelijke gezondheid. Maar ze wil ook haar geestelijke gezondheid niet verwaarlozen. “Het is niet genoeg als je een gezonde schil hebt, maar je geest ziek is”, zegt ze in haar podcast. Om deze reden hecht zij veel waarde aan voldoende rust.

Naast haar focus op lichaamsbeweging en voeding, heeft ze ook andere methoden geïntegreerd in haar langlevenroutine. Er wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van infraroodpanelen en andere roodlichtfrequenties op het gezicht. Deze zijn onder meer bedoeld om de collageenproductie te bevorderen. Ook gaat ze bijna dagelijks naar de sauna. Dat legt ze uit wetenschappelijk bewijs ervoordat saunabaden het risico op dementie kunnen verminderen. Ook Kati Ernst gebruikt sinds Kerstmis een koud bad, zo onthult ze in haar podcast. IJs- en koude baden zouden onder meer bijdragen aan een snellere spierregeneratie.

Lees ook

Recovery Workout: Waarom de combinatie van sport en herstel zo effectief is

Voedingssupplementen spelen ook een belangrijke rol in hun dagelijks leven. “Ik vul nu relatief zwaar aan”, zegt ze. De supplementen die ze slikt zijn onder andere vitamine D, vitamine K3, omega 3, creatine, magnesium en aminozuren. Maar ze benadrukt: “Mijn lichaam heeft totaal andere behoeften dan die van iemand anders.” Iedereen moet vóór het nemen van voedingssupplementen zelf nagaan welke daarvan hij echt nodig heeft, is haar advies.

Visited 1 times, 1 visit(s) today