Mijn vader is 66 en fitter dan ik – dit zijn zijn gezondheidstips


Zowel Nicole Findlay als haar vader waren profvoetballers.

Zowel Nicole Findlay als haar vader waren profvoetballers.
Met vriendelijke toestemming van de auteur

Mijn vader en ik zijn allebei voormalig topsporters en hebben altijd samen getraind.

Met zijn 66 ​​jaar is hij nog steeds erg fit, soms zelfs fitter dan ik.

Hier zijn zijn tips om gezond en gelukkig te blijven.

Dit is een machinevertaling van een artikel van onze Amerikaanse collega's bij Business Insider. Het werd automatisch vertaald en gecontroleerd door een redacteur.

Ik ben 43 jaar oud. Mijn vader is 66. We zijn allebei voormalig profvoetballers en ik heb het voorrecht gehad hem mijn trainingspartner te noemen sinds ik ongeveer vijf jaar oud was.

Wat begon met een balletje slaan in onze tuin, ontwikkelde zich in de loop der jaren tot atletiektrainingen en trailruns. Ik genoot van elke minuut en slaagde er nooit in om vóór hem over de finish te komen. Ik denk dat ik er gewoon van uitging dat ik als topsporter uiteindelijk mijn Schotse vader zou kunnen verslaan op de baan of bergopwaarts. Ik had het fout.

Naarmate we allebei ouder werden, kende mijn conditie veel ups en downs. Maar mijn vader liet zich er niet door afschrikken. Hier zijn zijn tips om gelukkig, gezond en fit te blijven.

Nicole Findlay en haar vader zijn allebei altijd atleten geweest.

Nicole Findlay en haar vader zijn allebei altijd atleten geweest.
Met vriendelijke toestemming van de auteur

Lees ook

Ik heb een maand lang elke dag yoga gedaan en heb nog nooit zoveel complimenten gehad over mijn huid en mijn houding

Hij begint de ochtend met sporten

Terwijl ik wakker word en meteen naar de koffiepot grijp, doet mijn vader dat niet. Vóór elke ochtendtraktatie doet hij 50 push-ups en 50 sit-ups. Ja – elke doordeweekse ochtend. Natuurlijk klinkt het niet als de beste manier om wakker te worden, maar hij zegt dat het minder dan vijf minuten duurt en dat het een leuke, energieke manier is om de dag te beginnen.

Push-ups trainen veel verschillende spiergroepen, ook in de armen en benen. En sit-ups versterken de kern, wat de stabiliteit kan verbeteren. Beide oefeningen dragen waarschijnlijk bij aan de algehele atletische prestaties. Bovendien heb je voor deze klassieke oefeningen geen luxe uitrusting of een duur sportschoollidmaatschap nodig.

Hij blijft de hele dag in beweging

Mijn vader verplicht zich tot vijf dagen aërobe activiteit per week, voornamelijk hardlopen, en alleen op zachte oppervlakken, zoals een circuit of een onverharde weg. “Zachte oppervlakken zijn zachter voor het lichaam en beter voor de levensduur”, zegt hij. Als hij op de baan of op trails rent, voelt hij geen pijn in zijn knieën. Het herhaaldelijk trappen op het asfalt doet vaak pijn aan zijn lichaam.

Een ander voordeel is dat het bewegen over ander terrein, vooral onverharde paden, vereist dat de hardloper van pas, richting en snelheid verandert, waarbij hij verschillende spieren gebruikt om vooruit te komen.

Nicole Findlay traint al sinds ze klein was met haar vader.

Nicole Findlay traint al sinds ze klein was met haar vader.
Met vriendelijke toestemming van de auteur

Lees ook

Volgens fitnessexperts zijn er negen tekenen dat je te veel traint

Hij waardeert de gemeenschap en maakt van sporten een sociale activiteit

Hoogstwaarschijnlijk komt dit voort uit teamsporten, omdat papa graag samen met anderen traint. Hij loopt niet alleen met mij mee, maar hij heeft ook een gemeenschap van andere hardlopers, fietsers en wandelaars met wie hij één keer per week traint en die zijn vrienden zijn geworden.

Hij houdt van gezelschap en gelooft dat zijn prestaties verbeteren als hij in de buurt van andere mensen is. “Ik push mezelf waarschijnlijk een beetje meer als ik met een groep hardloop”, zegt hij. Of papa en zijn vrienden nu een lange afstand of een hoge berg afleggen, ze vieren hun harde werk altijd met pizza en bier, wat mij brengt bij papa's volgende levensstijltip.

Papa geniet van alles met mate

Papa beperkt de eenvoudige geneugten van het leven niet, maar hij overdrijft het ook niet. Hij drinkt graag een biertje met vrienden (ik zei al dat hij Schots is, toch?), en hij slaat zelden een reep chocolade af.

Hij brengt zijn voorkeuren echter in evenwicht met een over het algemeen gezonde levensstijl. Hij eet altijd genoeg om spieren op te bouwen en vol te blijven, en papa houdt van de meeste keukens, waarbij hij de voorkeur geeft aan Italiaans en Mexicaans. Hij vermijdt ook bewerkte voedingsmiddelen, vooral omdat hij vindt dat ze niet bijzonder lekker smaken.

Lees ook

Eeneiige tweelingen trainden drie maanden lang dezelfde training, maar één tweeling trainde twee keer zo lang – het resultaat was verbluffend

Kijk vooruit, niet terug

Mijn crosscountrycoach op de middelbare school zei dat ik tijdens het hardlopen nooit achterom moest kijken. Dit kan uw tempo vertragen. Mijn vader ziet dat ook zo, maar past deze tip ook toe op het leven buiten de baan. De toekomst is spannend. Je weet nooit wat er om de volgende hoek is. Wanneer je gaat nadenken over alles wat je in het verleden hebt gedaan, moet je al deze bagage met je meedragen.

Papa's advies? Probeer je best te doen, kijk vooruit en geniet er gewoon van.

Maak je geen zorgen over de kleine dingen

Onderzoek heeft aangetoond dat cumulatieve stress het verouderingsproces kan versnellen, dus je moet je niet boos maken over de kleine dingen. Het leven is vol ups en downs, wendingen en bochten. Ja – er is veel om je zorgen over te maken. Maar misschien hoeft u zich geen zorgen te maken alles Zich zorgen maken. “Wat je vandaag ook dwarszit, schrijf het op. Over ongeveer een maand zul je je misschien realiseren dat veel van je kleine zorgen onbeduidend waren, ‘zei hij.

Kortom, geniet van het sporten, eet de reep en focus op een goede toekomst. Misschien word je er alleen maar sneller van.

Lees het originele artikel in het Engels hier.

Visited 1 times, 1 visit(s) today