Morgan Stanley: 7 redenen waarom Tesla zich zorgen zou moeten maken in 2024


Tesla-chef Elon Musk.

Tesla-chef Elon Musk.
ONEVEN ANDERSEN/Getty Images

Uitdagingen die Tesla vorig jaar ontweek, zouden het bedrijf in 2024 kunnen inhalen.

Morgan Stanley verwacht dat Tesla bij de bekendmaking van de resultaten deze week conservatieve vooruitzichten voor het hele jaar zal geven.

De markt voor elektrische voertuigen wordt geconfronteerd met een tragere groei en minder optimisme.

Dit is een machinevertaling van een artikel van onze Amerikaanse collega's bij Business Insider. Het werd automatisch vertaald en gecontroleerd door een redacteur.

Het komende jaar wordt een uitdaging voor Tesla. Tesla-CEO Elon Musk zal in 2024 met een aantal obstakels te maken krijgen nu de wereldwijde markt voor elektrische auto’s tekenen van vertraging vertoont, aldus Morgan Stanley-analist Adam Jonas. Hij verwacht dat Musk voorzichtige vooruitzichten zal geven voor het komende jaar, ook al boekt Tesla in 2023 indrukwekkende resultaten.

Tesla zal woensdagavond de resultaten over het vierde kwartaal en het einde van het jaar bekendmaken, en Musk en andere leidinggevenden zullen met vragen worden geconfronteerd over hun vooruitzichten voor het komende jaar.

In een brief aan klanten op maandag waarin hij een voorproefje gaf van de uitdagingen die voor ons liggen, gaf Jonas zeven redenen waarom Musk zich zorgen zou moeten maken op weg naar 2024:

Lees ook

Handelaren aan het werk op de New York Stock Exchange (NYSE).

Investeringsbaas Morgan Stanley noemt drie scenario's voor hoe de aandelenmarkt zich in 2024 zou kunnen ontwikkelen – en hoe u daarop moet reageren

1. Prijsverlagingen

Tesla kon in 2023 een voorsprong verwerven op zijn rivalen door de gemiddelde prijzen voor elektrische auto's te verlagen met een reeks prijsverlagingen – mogelijk gemaakt door Tesla's toonaangevende winstmarges. Aan het begin van het vierde kwartaal van 2023 waren de winstmarges van Tesla nog steeds hoger dan die van zijn concurrenten, maar het verschil werd kleiner.

Jonas wijst op de Duitse prijsverlagingen bij Tesla als waarschuwingssignaal voor het komende jaar. De prijsverlagingen kwamen dagen nadat Tesla productieverlagingen in Berlijn had aangekondigd, een maatregel die doorgaans een positieve invloed heeft op de prijzen.

2. Afnemende EV-prikkels

Voor Tesla lopen de stimuleringsprogramma's van de overheid voor potentiële kopers, vooral in de VS, snel op. Eerder deze maand kromp de lijst met voertuigen die in aanmerking komen voor belastingvoordelen tot $7.500 (€6.900) tot slechts dertien voertuigen, waarvan er slechts drie Tesla-modellen zijn.

Jonas en zijn team, die optimistisch blijven over Tesla-aandelen met een nieuw koersdoel van 345 dollar (318 euro), verwachten meer van dit soort tegenslagen in andere landen als regeringen hun begrotingen in 2024 herzien.

Lees ook

Dit is hoe de opkomst van generatieve AI een belangrijke investeringsstrategie zou kunnen transformeren, aldus analisten van Morgan Stanley

3. Onzekere restwaarden elektrische auto’s

De mix van kortingen en overheidsstimulansen die Tesla hebben geholpen zijn voorsprong op de markt voor elektrische auto's dit jaar te behouden, zal waarschijnlijk op de langere termijn een negatief effect hebben op de prijzen van het merk.

“De volatiliteit van de restwaarde schaadt de waardepropositie voor consumenten en creëert onzekerheid voor leasepartners die het risico niet willen dragen”, schrijft Jonas.

Elektrische auto’s hebben al enkele van de slechtste inruilwaarden in de auto-industrie, al loopt Tesla op dit gebied voorop met de restwaarde van de Model 3.

4. Elektrische auto’s verliezen de gunst bij wagenparkkopers

Tesla is onlangs een prominent slachtoffer geweest van wagenparkkopers die zich afkeerden van hun verplichtingen op het gebied van elektrische voertuigen. Autoverhuurbedrijf Hertz, dat aanvankelijk furore maakte met zijn samenwerking met Tesla, zei eerder deze maand dat het een derde van zijn wereldwijde EV-vloot zou verkopen en die voertuigen zou vervangen door auto's op gas.

Dat betekent problemen voor de verkoop van Tesla, omdat de verkoop van wagenparken vaak wordt gebruikt als dumpplaats voor voertuigen met meer aanbod dan vraag.

Lees ook

Gevaar voor belangrijke Duitse industrie: waarom een ​​ex-topontwikkelaar van BMW waarschuwt voor de teloorgang van een van de belangrijkste e-autotechnologieën

5. Politieke risico’s bij de presidentsverkiezingen van 2024

Elektrische auto's hebben onder de regering-Biden vier jaar overheidssteun en stimuleringsmaatregelen genoten, wat aanvankelijk de inzet van de industrie voor auto's op batterijen versterkte. De aanstaande verkiezingen tussen Biden en voormalig president Donald Trump zorgen er echter voor dat investeerders zich zorgen maken over de toekomstige steun voor Biden’s stimulering van schone energie.

“Een mogelijke intrekking van prikkels voor elektrische auto’s zou een obstakel zijn voor de verspreiding van elektrische auto’s”, schreef Jonas.

6. Productiecapaciteiten in China

Er lijkt dit jaar in China een onevenwicht te ontstaan ​​tussen vraag en aanbod naar elektrische voertuigen, na een laatste spurt in 2023 en het aflopen van enkele belangrijke lokale stimuleringsmaatregelen, zei Jonas.

Deze onevenwichtigheid is al op kleinere schaal zichtbaar in de VS, waar verschillende leidinggevenden onlangs hun ambities op het gebied van elektrische voertuigen hebben teruggeschroefd.

7. Vertraagde EV-export uit China

In de context van het opkomende overcapaciteitsprobleem in China kondigde de Chinese regering deze maand aan dat zij de export van elektrische auto's zou beteugelen en hard zou optreden tegen de “blinde” productie van elektrische auto's.

Anekdotisch genoeg wees Jonas ook op geruchten dat klanten terugkeren naar auto's op benzine en afstappen van elektrische auto's, terwijl geïnteresseerde kopers van elektrische auto's meer interesse tonen in gebruikte elektrische auto's.

Lees het originele artikel in het Engels hier.

Visited 1 times, 1 visit(s) today