Topsport en duurzaamheid – hoe Team dsm-firmenich PostNL test met duurzame oplossingen van haar wagenpark



Jouw wagenpark verduurzamen? Dat gaat verder dan enkel elektrische auto’s aanschaffen. Een goed plan over het gebruik, de laadstrategie en de laadoplossingen is ook essentieel. Dat bewees het succesvolle internationale wielrenteam Team dsm-firmenich PostNL in een samenwerking met Shell Fleet Solutions (aanbieder van zakelijke mobiliteitsoplossingen). Het team met Nederlandse roots werkte vanaf het voorjaar van 2023 samen met Shell tijdens grote wielerrondes zoals de Tour de France. En ze gaan verder.

Een inspirerend initiatief voor iedereen die vervoer wil verduurzamen en een voorbeeld van dat er meer mogelijk is dan je denkt. Shell helpt het internationale wielrenteam Team dsm-firmenich PostNL om hun wagenpark te verduurzamen en efficiënter te laten opereren. Dit doen ze met laadpalen op kantoor en onderweg, gecombineerde tank- en laadpassen en expertise voor schonere elektrische voertuigen. Voor zowel de dagelijkse operatie als tijdens koersen.

“Shell heeft op al deze drie vlakken hun expertise gebruikt om de inzet van een elektrische koerswagen in de gehele Tour de France mogelijk te maken,” vertelt Arjan Keizer, Shell Fleet Solutions-specialist in energietransitie en eTrucks expert. Hiermee was het team de eerste en enige die tijdens de afgelopen Tour de France een elektrische volgwagen gebruikte, de Volvo XC40 Recharge.

De Tour de France is topsport, de grootste wedstrijd van het jaar waar de renners en stafleden drie weken lang het beste van zichzelf laten zien. Maar ook een koers waar het laden in berggebieden lastig kan zijn, terwijl in alle steden genoeg infrastructuur aanwezig is. Toch was de wens van het wielerteam groot om te innoveren en een voorloper te zijn.

Marloes Poelman, Head of Operations and Finance bij Team dsm-firmenich PostNL: “In onze wereld proberen wij een voorloper te zijn als het om duurzaamheid gaat. Daarnaast willen we andere ploegen inspireren om ook meer te doen, want uiteindelijk hebben we elkaar nodig om grote stappen te maken. We zien duurzaamheid ook breder, naast elektrische auto’s en zonnepanelen willen we op een ethische manier onze sport bedrijven op een inclusieve en duurzame manier.”

Accelerate to Zero

Het beantwoorden van deze vraag naar innovatie en duurzaamheid van het wielrenteam maakt deel uit van het Accelerate to Zero-programma van Shell Fleet Solutions. “Fantastisch dat we met het wielerteam de uitdaging aangaan om voorloper te zijn in de decarbonisatie van het wielrennen,” zegt Fedde Wielenga, Business manager Fleet Solutions bij Shell. “Dit noemen we Accelerate to Zero: op maat gemaakt advies van Shell om samen met de gebruiker tot de beste oplossing te komen. De elektrische auto’s die de atleten bijstaan tijdens de etappes van de beroemde wielerwedstrijden worden opgeladen aan één van de laadpunten van ons netwerk met zo’n 500.000 laadpunten in Europa. En de bussen en vrachtwagens met daarin de fietsen en noodzakelijke onderhouds- en verzorgingsfaciliteiten voor het team, kunnen ze voltanken met Shell Renewable Diesel, daar waar beschikbaar.”

Hiermee helpt Shell dus bedrijven, groot tot klein, met het uitstippelen van een pad naar minder en uiteindelijk netto nul uitstoot. Voor personenauto’s betekent dit vaak zo snel mogelijk overstappen op elektrisch, terwijl voor zwaar transport het vaak een wat langere weg naar elektrisch is. Met ook andere oplossingen, zoals schonere brandstofvormen en op den duur waterstof. In de transitie zijn Renewable Diesel (HVO100) en Bio-LNG een belangrijke oplossing om CO2 alvast zo veel mogelijk te reduceren.

Keizer: “Naast ons advies aan klanten hebben we ook zelf alle oplossingen in huis. Laadpunten bij medewerkers thuis en op kantoren via Shell Recharge Solutions, en een laadpas met het grootste Europese netwerk van publieke laadpalen. Ook voor elektrische vrachtwagens en bestelbussen zijn we zeer vooruitstrevend in onze oplossingen. Ik zie veel multinationals die in de komende twee jaar hun hele leasevloot elektrisch zouden willen hebben. Dankzij het enorme aanbod van elektrische modellen is de keuze nu groot; ook in het lagere segment. Alleen bestelbusjes zouden nog een groter aanbod verdienen.”

Poelman en het team gingen met een duidelijke missie naar Shell. “We vertelden onze doelen, onder meer dat we een elektrische volgauto wilden, met de vraag wat mogelijk was. Onze ambitie voor meer duurzaamheid in de breedste zin is oprecht, daarom wilden we niets mooier maken dan het is. Transparant, eerlijk en realistisch.”

Voor Keizer was het een goed voorbeeld van hoe Shell wil helpen om de energietransitie te versnellen. “Ik ben altijd eerlijk naar klanten,” aldus Keizer. “Elektrificatie is de toekomst, maar voorlopig blijft er nog vraag naar fossiele oplossingen, dus die vraag beantwoorden we ook. De transitie gaat echter steeds rapper en qua kosten wordt het ook steeds interessanter. Daarnaast hebben we qua biobrandstoffen een goed aanbod. Ik denk dat we met deze samenwerking laten zien dat zelfs de moeilijkste uitvoering van elektrificatie mogelijk is en we hopen hiermee dat we klanten inspireren om hun grenzen te verleggen.”

Zowel het wielerteam als Shell zijn vooruitstrevend in innovatie. En van origine hebben ze beide een Nederlandse basis. Dat ze elkaar hierin opzoeken is indrukwekkend te noemen, vooral omdat men soms nog twijfelt of grote bedrijven genoeg doen aan de energietransitie.

En dan nemen ze ook nog eens de Tour de France als missie. Als je de Tour de France op tv bekijkt dan zie je de renners en wat volgauto’s, maar weinig mensen hebben een idee wat er aan de achterkant nodig is om zo’n Tour mogelijk te maken. Poelman: “In totaal rijden we met zes auto’s, twee materiaalwagens en een truck. Volledig bepakt, want alles wat we nodig hebben tijdens de Tour, nemen we mee. Van fietsonderdelen tot aan de energiegels.”

Daar stopt het niet, want ook voor de zwaardere en ondersteunende voertuigen helpen Keizer en Shell Fleet Solutions door middel van het Accelerate to Zero-programma. “We leveren voor de zware voertuigen, zoals de teambus en kooktruck Renewable Diesel, zodat van alle liters diesel die ze in Nederland tanken de CO2-uitstoot met 90 procent wordt gereduceerd.”

Telematica

De geslaagde Tour waar zelfs de langste etappes zonder problemen door de EV afgelegd werden is een voorbeeld dat tot de verbeelding spreekt, maar het is een ontwikkeling die Keizer al langer ziet. Ruim 80 procent van zijn gesprekken met klanten van Shell Fleet Solutions gaan over decarbonisatie van wegtransport.

De voorbereiding ging een stuk verder dan alleen een laadpas en de Shell Recharge-app aanleveren. Voor het wielerteam berekende Shell Fleet Solutions zo exact mogelijk wat het verbruik per etappe was, op basis van ingebouwde telematica en prognoses. Keizer voegt toe: “Elke route van elke dag hebben we uitgestippeld. Wat is dan het theoretische bereik en welke marge bouw je in met eventueel verkeer en temperatuur? Daarmee konden we inzichtelijk maken of er onderweg bijgeladen moest worden of niet. Maar ook de laadstrategie bepalen; met name de meest optimale snelladers inplannen voor of na de koers, bijvoorbeeld als er nog 150 kilometer naar het volgende hotel gereden moest worden. Het team wil zo snel mogelijk terug bij het hotel zijn en dus niet omrijden. En daarbij willen ze zo snel mogelijk laden, maar tegelijkertijd ook het risico beperken dat er tijdens de koers niet genoeg batterijlading is. Alle locaties waar men kan laden zijn te vinden op de Shell Recharge-app; ook om bij de overnachtingslocaties een top drie van laadpunten te geven voor het geval de toplocatie al bezet of buiten werking zou zijn.”

Waarop Poelman toevoegt: “En dat moest zo precies mogelijk, want je moet rekening houden met alles. Als team gebruiken wij onze auto natuurlijk op een atypische manier. Ga je de berg op, dan verbruik je meer energie, berg af is dat weer verwaarloosbaar. Maar als je met 130 km/u over de snelweg rijdt met fietsen op het dak; dan is dat aerodynamisch totaal niet efficiënt.”

Het avontuur begon dan ook eerst met een koers in België, waarna een meerdaagse wedstrijd volgde in Zwitserland. Onderdeel van dat testprogramma was de installatie van telematica-apparaten, die als een boordcomputer alle gegevens en GPS-locaties opsloegen, zodat ze het voorspellingsmodel nog nauwkeuriger konden maken. Dit overtuigde het team, waarna de gehele Tour de France aan de beurt was. Een wereldwijde primeur, want afgezien van een enkele tijdrit van een aantal kilometers was er tot dan toe nooit een volledig elektrische volgauto gebruikt in een grote ronde. En er is de ambitie om dit uit te breiden naar meer.

Poelman en het team waren dan ook wel huiverig om tegen onverwachte zaken aan te lopen. Ook al kregen ze van Shell voor elke etappe een plan om de dag zo goed mogelijk door te komen, er is tijdens een koers al genoeg om rekening mee te houden. Poelman: “Als er wat verandert is er altijd iets van: ‘oeh, hoe gaan we dit aanpakken?’ Maar het mooie is dat iedereen ervan doordrongen is dat we hierin stappen willen maken. En dat als eerste wielerteam willen doen. Daarbij gingen we ook niet blind op pad in opeens iets anders dan onze vertrouwde Volvo V60. Dus die onwennigheid maakte al snel plaats voor drive.”

Uiteindelijk was de Volvo XC40 in gebruik weinig anders dan de regulier gebruikte V60’s. Bijkomend voordeel volgens Poelman is dat de renners ook niet hoeven te rijden achter een brandstofauto met ‘uitstoot waarvan ze benzine of dieseldampen inademen’.

Ontwikkelingen

De komende jaren liggen de uitdagingen in de durf van meer bedrijven als Team dsm-firmenich PostNL, maar ook de maatschappelijke druk op Shell en andere bedrijven zal toenemen volgens Keizer. “Zeker nu de gevolgen van klimaatverandering meer zichtbaar worden. Ik denk dat wij duidelijk moeten aangeven hoeveel we doen en deze partnership met Team dsm-firmenich PostNL is daarvan een mooi voorbeeld.”

Ook de ontwikkeling voor het zware transport gaat momenteel snel. Waar een paar jaar geleden gedacht werd dat waterstof de enige zero-emissie oplossing voor vrachtwagens zou worden, lijken eTrucks nu ineens de toekomst, omdat de kosten van batterijen en infrastructuur snel zijn gezakt. Dit is relevant voor logistieke bedrijven zoals PostNL, die van dit jaar co-title partner is van het team.

“Wij verwachten dat 80 procent van het laden op eigen locaties zal plaatsvinden, op eDepots, dus daar leveren wij DC-laadoplossingen voor, zoals al groot toegepast in de busmarkt,” aldus Keizer. “Daarnaast is zojuist onze eerste publieke eTruck-site in Eindhoven live gegaan.” Wanneer de eerste eTruck door het team gebruikt wordt is nog niet bekend, maar zal afhankelijk zijn van het internationale netwerk van snelladers. Immers zijn de meeste races buiten Nederland. Logistieke klanten van Shell, zoals supermarkten, maken al wel gebruik van oplossingen die Shell aanbiedt.

Ontwikkelingen die Shell in de gaten houdt met het wielrenteam, want de samenwerking krijgt een vervolg in 2024. Afgelopen jaar reed Team dsm-firmenich (nu Team dsm-firmenich PostNL) met een elektrische volgauto en een elektrische auto die andere taken vervulde voor het team. Poelman: “Binnen enkele maanden gaan we bekend maken welke vervolgstappen we in 2024 gaan zetten.”

Ook geïnteresseerd in een duurzamer wagenpark? Shell Fleet Solutions helpt je met een persoonlijke aanpak. Klik hier voor meer informatie over de 4 stappen van het Accelerate to Zero-programma.

Visited 1 times, 1 visit(s) today