Trein en bus: wordt het Duitsland-ticket duurder?


Met het Deutschlandticket begonnen op 1 mei lange onderhandelingen tussen de federale en deelstaatregeringen.

Met het Deutschlandticket begonnen op 1 mei lange onderhandelingen tussen de federale en deelstaatregeringen.
foto alliantie/dpa | Hannes P Albert

Zal het ticket voor Duitsland dit jaar duurder zijn?

De transportministers zullen komende maandag de verdere financiering bespreken.

De transportsector heeft zichzelf al gepositioneerd.

De lokale transportsector staat open voor een mogelijke prijsverhoging voor het Deutschlandticket. “Als de federale en deelstaatregeringen tot een dergelijke prijsverhoging besluiten om de publieke medefinanciering van kaartjes te beperken, dan is dat begrijpelijk vanuit het perspectief van de sector”, aldus een woordvoerder van de Vereniging van Duitse Transportbedrijven (VDV).

Dit zou het ook mogelijk maken om aan de algemeen groeiende financiële behoeften te voldoen door stijgingen van de personeels-, energie- en exploitatiekosten in het lokale openbaar vervoer, voegde de woordvoerder van de vereniging toe. Het primaire doel van de branche blijft om zoveel mogelijk mensen van het ticket te overtuigen. “Het is daarom belangrijk dat de publieke discussies over het voortzetten van het ticket eindigen en dat passagiers een blijvend en betrouwbaar aanbod krijgen”, aldus de woordvoerder.

Maandag komen de ministers van Transport bijeen

Aanstaande maandag bespreken de transportministers de verdere financiering van het Deutschlandticket tijdens een speciale online conferentie. Zoals eerder gemeld door deelnemers is het onduidelijk of er een prijsverhoging komt voor het Deutschlandticket – en zo ja, wanneer. De consensus tot nu toe is dat er in ieder geval tot eind april 2024 geen prijswijzigingen mogen plaatsvinden. Ook is onduidelijk of de transportministers deze maandag een besluit zullen nemen of dat er verder overleg zal volgen.

Het ticket Duitsland kost doorgaans 49 euro per maand. Het werd in mei 2023 gelanceerd als een digitaal boekbaar, maandelijks opzegbaar abonnement. Het geldt in heel Duitsland voor het lokale en regionale openbaar vervoer. De 49 euro per maand wordt beschouwd als de “introductieprijs”. Na hun eerdere overeenkomsten over het Deutschlandticket willen de federale en deelstaatregeringen dit jaar overeenstemming bereiken over verdere financiering, inclusief een mechanisme voor het bijwerken van de ticketprijs, wat ook een verhoging zou kunnen inhouden.

Duitslandticket een “succes”

De voorzitter van de Conferentie van ministers van Transport, afdelingshoofd van Noordrijn-Westfalen, Oliver Krischer (Groenen), noemde het Deutschlandticket een succesvol model. “Ons doel moet daarom zijn om het ticket permanent en duurzaam financieel veilig te stellen – in het belang van de pendelaars en de transportbedrijven”, zei hij vóór de bijeenkomst. Omdat ze behoefte hebben aan duidelijkheid en planningszekerheid.

Verschillende ministers van Transport van de SPD hebben al een standpunt ingenomen tegen een prijsverhoging dit jaar. “Mecklenburg-Vorpommern zal pleiten voor een constante prijs in 2024, wanneer er nog steeds adequate compensatiefondsen beschikbaar zijn van de federale en deelstaatregeringen”, aldus minister van Transport Reinhard Meyer (SPD).

Kanselier Olaf Scholz (SPD) en de premiers zijn in november overeenstemming bereikt over verdere stappen om het Duitslandticket te financieren. Zoals eerder afgesproken zal de federale overheid in 2024 ook de helft van de kosten bijdragen en 1,5 miljard euro geven. Daarnaast moeten de middelen die in 2023 niet zijn gebruikt, voor 2024 worden ingezet. Er mag in 2024 geen “verplichting zijn om extra bijdragen te leveren” voor de federale en deelstaatregeringen, zoals destijds in de resolutie werd gezegd.

Visited 1 times, 1 visit(s) today