Welke startup overleeft op de e-scootermarkt?


De dit jaar verwachte consolidatie op de e-scootermarkt is in volle gang. Dit is goed nieuws voor de sector.

De fusie van de twee startups Tier en Dott kwam niet als een verrassing; er gingen al maanden geruchten dat Tier op zoek was naar partners.

De fusie van de twee startups Tier en Dott kwam niet als een verrassing; er gingen al maanden geruchten dat Tier op zoek was naar partners.
Kolderal / Getty Images

Het jaar begon met twee rapporten uit de e-scooterindustrie. De Amerikaanse provider Bird moest faillissement aanvragen en de twee startups Tier en Dott fuseerden. De fusie, aangekondigd op 10 januari 2024, brengt twee van Europa's belangrijkste spelers uit de sector samen en vormt het grootste Europese e-scooterverhuurbedrijf. Wat de druk in de sector verder vergroot.

De fusie kwam niet als een verrassing. De hele e-scooterindustrie wordt geconfronteerd met vragen over de financiële levensvatbaarheid en de weg naar winstgevendheid. Er gaan al maanden geruchten dat Tier op zoek is naar nieuwe partners, ook om een ​​overname door concurrent Bolt af te weren. Ook de Zweedse provider Voi had de interesse van Tier gewekt, maar kon volgens interne informatie niet tot overeenstemming komen.

Verkeerde strategie bij Bird

Het is ook niet verwonderlijk dat de Amerikaanse provider Bird faillissement moest aanvragen. Het besluit van Bird om in 2021 naar de beurs te gaan via een SPAC-fusie (de aankoop van een beursgenoteerd lege vennootschap) resulteerde in een aanzienlijk verlies aan marktwaarde, dat dramatisch daalde ten opzichte van een aanvankelijke waardedaling van $ 2,3 miljard. Deze devaluatie ging gepaard met een waarschuwing van de New York Stock Exchange (NYSE) vanwege de lage aandelenkoers en leidde uiteindelijk tot de schrapping van Bird van de beurs. Dit leidde op zijn beurt tot een knelpunt in de verdere financiering.

Lees ook

CES 2024 – De auto-industrie begrijpt het eindelijk

Bird is een levendig voorbeeld van de problemen in de sector. Er werd gekozen voor een bedrijfsmodel dat steunde op een fleetmanagerprogramma waarin aannemers Bird-scooters huurden en gebruikten. Deze aanpak resulteerde in minder controle over de plaatsing van voertuigen en hogere bedrijfskosten. Bovendien introduceerde Bird, in tegenstelling tot zijn concurrenten, geen vervangbare batterijen, waardoor de bedrijfskosten verder toenamen.

Wereldwijd is de e-scootermarkt oververzadigd, wat resulteert in een lagere bezettingsgraad en toegenomen concurrentie. Deze verzadiging, gekoppeld aan de agressieve expansiestrategie, resulteerde in hogere kosten en een lagere vraag. Bovendien wilden steden niet langer werkeloos toekijken naar de wilde groei. Nieuwe regels verergeren de situatie voor veel aanbieders.

Fusies brengen voordelen met zich mee

Minder aanbieders betekent verlichting voor steden. Je hoeft niet meer met talloze bedrijven te onderhandelen, maar je kunt ook nieuwe wegen inslaan. In de VS zijn er de eerste steden die exclusieve contracten afsluiten met slechts één aanbieder, maar deze aanbieder vervolgens ook integreren in het lokale openbaarvervoernetwerk. Dit biedt zekerheid voor beide partijen en veilige inkomsten voor de startups.

Ook consumenten profiteren ervan. Enerzijds zorgen duidelijkere regels ervoor dat e-scooters verstandig worden gebruikt. Aan de andere kant zal concentratie op de markt leiden tot stabiele prijzen en bedrijven in staat stellen verder te groeien. Hoewel er minder aanbieders zullen zijn, zullen deze op termijn waarschijnlijk in meer steden te vinden zijn. Maar welke bedrijven hebben een kans om te overleven?

Op de lange termijn zullen het in de VS en de EU waarschijnlijk Bolt, Tier en Lime zijn die de markt onderling zullen verdelen. Kleinere, lokaal opererende bedrijven zullen nog steeds bestaan, maar zullen geen grote rol spelen. Bolt heeft waarschijnlijk de beste kans om de markt te domineren. De startup vertrouwt niet alleen al lange tijd op e-scooters, maar heeft zich ook gevestigd op het gebied van taxibemiddeling en autodelen. Het uitbreiden van het portfolio is waarschijnlijk de beste bescherming tegen mogelijke negatieve bewegingen op de e-scootermarkt.

Don Dahlmann is al ruim 25 jaar journalist en ruim tien jaar actief in de auto-industrie. Elke maandag lees je hier zijn column ‘Torque’, waarin hij kritisch kijkt naar de mobiliteitsbranche.

Lees ook

Nadat de milieubonus is afgeschaft: deze vijf problemen belemmeren de doorbraak van elektrische auto's

Visited 1 times, 1 visit(s) today