Wetenschappers vergeleken 5 koolhydraatarme diëten: deze werkt



Het eten van een gezond koolhydraatarm dieet dat de nadruk legt op hoogwaardige plantaardige eiwitten, vetten en voedzame koolhydraten zoals volkoren granen, kan helpen met gewichtsverlies op de lange termijn.

Dat blijkt uit onderzoek dat recent gepubliceerd is in het wetenschappelijke tijdschrift JAMA Network Open.

Koolhydraatarme diëten met veel dierlijke eiwitten, vetten en minder voedzame koolhydraten, zoals geraffineerd zetmeel, kunnen juist leiden tot gewichtstoename, aldus de onderzoekers.

Een koolhydraatarm dieet van hoge kwaliteit helpt om af te vallen en daarna op gewicht te blijven

De onderzoekers wilden weten of koolhydraatarme diëten mensen kunnen helpen om blijvend gewicht te verliezen en of de kwaliteit van de voedingsmiddelen hierbij een verschil maakt.

De onderzoekers gebruikten gegevens van eerdere onderzoeken uit de periode 1986 tot 2018, met in totaal 123.000 deelnemers uit de Verenigde Staten. De participanten, veelal blanke vrouwen van gemiddeld 45 jaar oud, gaven hun dieet en gewicht op toen ze voor het eerst deelnamen aan een van de studies en daarna elke twee jaar weer.

De auteurs categoriseerden de deelnemers op basis van de volgende vijf dieet-omschrijvingen:

  • Een totaal koolhydraatarm dieet dat over het algemeen weinig koolhydraten bevat;
  • Een koolhydraatarm dieet op basis van dierlijke eiwitten en vetten;
  • Een plantaardig koolhydraatarm dieet met veel plantaardige vetten en eiwitten;
  • Een gezond koolhydraatarm dieet met weinig geraffineerde koolhydraten en veel plantaardige eiwitten en gezonde vetten;
  • Een ongezond koolhydraatarm dieet met ongezonde vetten en dierlijke eiwitten.

Co-auteur Binkai Liu, een onderzoeksassistent op de afdeling voeding aan de Harvard T.H. Chan School of Public Health, zegt tegen Business Insider dat de geanalyseerde diëten ongeveer 40 procent koolhydraten bevatten. Dit onderscheidt ze van het populaire keto-dieet, dat slechts 5 procent koolhydraten toestaat.

Volgens de auteurs zijn dit soort extreem koolhydraatarme diëten moeilijk vol te houden. Het keto-dieet wordt dan ook door sommigen bestempeld als het slechtste dieet van 2023.

Bij de recente studie maakten mensen die diëten volgden waarbij de nadruk lag op eiwitten, vetten en koolhydraten van hoge kwaliteit uit gezonde, plantaardige voeding, meer kans om op de lange termijn op een lager gewicht te blijven. Koolhydraatarme diëten van mindere kwaliteit hadden het tegenovergestelde effect.

Liu vertelde CNN dat degenen die ongezonde koolhydraatarme diëten volgden gemiddeld 2,3 kilo aankwamen in vier jaar, terwijl degenen die gezonde diëten met weinig koolhydraten volgden gemiddeld 2,2 kilo verloren.

Volgens de auteurs tonen de bevindingen aan hoe belangrijk de kwaliteit van iemands koolhydraatarme dieet is om gewichtsverlies op de lange termijn te behouden.

Je kan voor blijvend gewichtsverlies dus het beste kiezen voor volkoren granen, fruit en niet-zetmeelrijke groenten. Geraffineerd zetmeel, dranken met veel suiker en rood en bewerkt vlees kun je juist beter laten staan, aldus de onderzoekers.

‘Niet alle koolhydraatarme diëten zijn even goed’

“De belangrijkste conclusie is dat niet alle koolhydraatarme diëten even goed zijn als het gaat om je gewicht”, zegt hoofdauteur Qi Sun in een verklaring. Hij is universitair hoofddocent aan de afdeling Voeding aan de Harvard T.H. Chan School of Public Health.

“Onze bevindingen suggereren dat volksgezondheidsinitiatieven voedingspatronen moeten blijven promoten die de nadruk leggen op gezonde voeding zoals volkoren granen, fruit, groenten en magere zuivelproducten”, aldus Sun.

LEES OOK: Meer proteïne en vezels? De 30/10 is een simpele manier om je eetpatroon gezonder te maken

Visited 1 times, 1 visit(s) today